Tudta, hogy Sherlock Holmes legjobb barátja és segítője, Dr. Watson csakúgy fekete volt, mint a Lordok Házának egyik hercege? Nem tudta? Akkor ön egy bunkó. Vaaagy… a polkorrekt tévésorozatok helyett még mindig az avíttas történelemkönyvekből művelődik.
***
Nagyanyám őszülő kontyára esküszöm, hogy én megpróbáltam. Istenuccse megpróbáltam megnézni a The Irregulars című Netflix sorozatot. Hogy miért nem sikerült? Ennek csupán egyetlen oka van: az agyam 75,3%-a elrothadt már a második epizód huszadik percére.
Bár különösebben nem érdekel, de azért kiírom, hogy SPOILER!
(Hátha akad néhány gyengeelméjű, aki már most rajong ezért az ótvarért.)
A The Irregulars (magyar címe: A Baker Street-i vagányok) sztorija a következő:
A viktoriánus Angliában járunk, ahol Londonba valami sötét erő költözik. Ez a bizonyos sötét erő elkezdi emberfelettien gonosz tulajdonságokkal feltölteni a helyieket, akik az így szerzett démoni hatalommal mindenféle aljasságokat követnek el. Például az általam eddig rajongva szeretett Rory McCannt, aki a Trónok harcában Sandor Clegane-t, a Kutyát alakította, átváltoztatják Bird Masterré, aki hollókkal vájatja ki fiatal lányok szemeit, és szabadidejében csecsemőket rabol, mert olyan ketyós, mint egy tíz éve herbálozó borsodi őslakos.
Na tehát ez a sötét erő úgy baszcsizza bele magát a dickensi légkörbe (amiből már csak a dickensi légkör hiányzik), hogy ember legyen a talpán, aki felveszi vele a harcot.
Hála a magasságos tepertőnek, ilyen harcfelvevőből rögtön négy is akad: egy ázsiai lány, egy ázsiai félvér fekete fiú, egy fehér srác és egy fehér lány. Ja, igen, plusz még egy fehér srác. Utóbbiak biztos tévedésből kerültek be a sorozatba, avagy esetleg abból a meggondolásból, hogy helló, hát azért néha fehérbőrű szereplőket is írjunk már bele az európai történelmi sorozatokba, hátha éltek itt akkoriban ilyenek.
Hogy pediglen ez a sori ne csak úgy egyszerűen colorful serie legyen, azaz a faji diverzitás mellett minden más is megjelenjen benne, a karakterek abszolút PC-re lettek alakítva. A fekete srác például raszta hajú, és szerelmes a fehér lányba. A szegény fehér fiú is szerelmes a szegény ázsiai lányba, aki azonban a gazdag fehér fiút tünteti ki figyelmével. Ez utóbbi még úgy, ahogy megmagyarázható lenne, hogy lám, ez a széria annyira, de annyira nem előítéletes fajilag, hogy még egy nem fehér csajt is simán beállít gold diggernek. S bár igaz, hogy a másfeledik résznél még nem bukkan fel homoerotikus szál (nyilván később az is lesz majd), ám olyasmi történik, ami miatt majdnem azonnal offoltam már az első részt is.
***
Kiderül ugyanis, hogy a pilotban csak deréktól lefelé felbukkanó Sherlock Holmes legkedvesebb barátja és segítője, Dr. Watson… fekete. Afro-angliai, vagy hogy is mondják ezt helyesen. Ami persze nem lenne baj, ha nem lenne baj. De baj. És azért baj, mert nekem ne játssza Kunta Kintét egy albínó svéd színész, Golda Meirt ne egy palesztin színésznő személyesítse meg, a Bruce Lee életéről szóló moziban pedig ne egy bollywoodi hindi táncmester alakítsa a főszereplőt! Ahogyan Dr. Martin Luther King tiszteletest is jobb, ha nem Justin Bieber formázza meg egy életrajzi filmben.
Merthogy Dr. Watson édesapja és teremtője, Sir Arthur Conan Doyle valóságos életet teremtett figurájának, John H. Watsonnak. A derék doktor, amellett, hogy a királyi haderő nyugállományú orvosa (feketék akkoriban kizárva e körből), magánrendelőt nyit Londonban (feketék akkoriban nem tehettek ilyet), majd feleségül veszi egy százados lányát (feketék akkortájt… de minek mondjam el újra a nyilvánvalót?).
Senki ne orroljon meg rám azért, amiért ilyen konzervatív vagyok. Csakhogy lehet-e ezt egyáltalán konzervativizmusnak nevezni? Mondhatja-e erre az ember, hogy puritán prüdéria? Hogy vaskalaposság? Jó, hát persze, hogy mondhatja, hiszen az egyik közösségi oldalon épp mostanság szerveződött mozgalom egy fiatal srác ellen, akinek annyi volt a bűne, hogy kijelentette: sosem feküdne le transznemű lánnyal. Egy másik közösségi portálon pedig töröltek egy olyan videót, amin a felöltő azt találta mondani, hogy nem szabad a nőket tárgyként kezelni. A törlés oka nem mellesleg az volt az üzemeltető részéről, hogy a videóban a feltöltő tárgyként említette a nőket.
***
Na de hagyjuk is az első epizód D̶r̶.̶ ̶A̶l̶b̶a̶n̶j̶á̶t̶ Dr. Watsonát! Inkább térjünk rá gyorsan arra a bizonyos sorozatmeszelős második részre!
Ami addigra kiderült, hogy Dr. Watson, és az eddig csak lábilag felbukkant, valamint egy ízben picit hegedülő, majd az ágy mellé hányó Sherlock Holmes öribarija felbérelte a négytagú utcagyerek bandát a piszkos munkák elvégzésére. Azt is tudjuk továbbá, hogy Watson látja a démonokat, ebben pedig hasonlatos a főszereplő fehér lányhoz, aki úgyszint folyamatosan bad tripben van. Az is kiderül, hogy a gazdag fehér srác valójában egy vérzékenységben szenvedő koronaherceg, nagyanyám pedig villamos, csak a négy kereke, meg az áramszedője hiányzik hozzá.
A második rész amúgy arról szól, hogy egy fogtündér londoni gyerekek fogait rabolja el, s nem épp azt, amit a párnájuk alá tesznek, hanem amit a szájukban tartanak. Teszi ezt azért, hogy a fogakat elültesse, és abból kikeltse a fogtulajdonosok klónjait, akiket aztán gyilkosságra használ. És igen, ezt a szót, hogy klón, a 19. századi London utcagyerekei oly’ természetességgel használják, mint Pornhub prémum előfizető Rocco Siffredi nevét.
Speciel ezen a ponton különös déja vu kerített hatalmába. Azon kezdtem el töprengeni, nem láthattam-e hasonlót a Supernatural című sorozatban? Viktoriánust is, fogtündérest is. Igaz, nem egyszerre, hanem külön részekben. Hát és de! Persze, hogy láthattam, hiszen ez az amerikai sorozat egész egyszerűen minden misztikus klisét feldolgozott, egészen addig, amíg maga is klisévé vált.
Mint mondottam volt, a klónok meg akarnak gyilkolni valakit. Mégpedig egy angol herceget. Aki… nos, igen. Fekete.
Most azért nem kevesen gondolhatják, hogy én egy vérnősző barom vagyok, aki szabadnapjain fehér csuhában szurkos kereszteket gyújt fel a Havanna lakótelepen és a Népszínház utcában, de ez egyáltalán nem így van. Inkább csak jóérzésem tiltakozik az ilyesfajta gusztustalan manipuláció ellen. S rögtön belém bújik a kisördög, hogy vajon akkor mi történne, ha egy núbiai törzsi herceget egy fehér férfi alakítana valamely moziban? De ne is menjünk ilyen fikciókba! Ha Verdi Otellójában egy fehér operaénekes próbálná feketére mázolt arccal előadni a címszerepet (PC szakkifejezése blackface), akkora mocsok nagy botrány kerekedne belőle, hogy csak na! Függetlenül attól, hogy bizonyos országok kifejezetten hiányt szenvednek fekete tenorokban Oroszországtól Csehországon át Japánig. Hazánkban is legfeljebb az igen tehetséges, ám megfelelő klasszikus énekhangi adottságokkal nem rendelkező Kálid Artúr színművész dalolhatná el e szerepet, akinek már most tele lehet a hócipője, hogy minden afro szerepet vele szinkronizáltatnak, csak azért, mert színesbőrű.
***
Szóval úgy döntöttem, hogy hagyom ezt a fikciónak sem nevezhető valamit. És csendben eltöprengek azon, hogy vajon azoknak a fiataloknak, akik ezt a szart nézik, hány százaléka hiszi majd el, hogy a viktoriánus Anglia ilyen volt? Bizony legalább annyian esnek majd ebbe a tévedésbe, mint amilyen sokan felháborodtak a hazánkban vendégeskedő 50 Cent Negro-ellenes kirohanásán, dacára annak, hogy a cukorka nem rasszista felhangból lett így elnevezve.
Viszont juszt sem állok le a Netflix bóklászásával! Mert a The Irregulars mellett azért vannak ott jó filmek és jó sorozatok garmadával. Az meg, hogy a tulajdonosok minden szirszar mozgalom mögé odaállnak, őszintén szólva nem érdekel. Az legyen az ő gondjuk. Az enyém annyiban kimerül, hogy válogatnom kell.
Ha meg elunom a válogatást, újranézem a Columbo összest, hátha nem derül ki, hogy valamelyik részben igenis felbukkan a felesége, aki valójában egy drag queen.
Nemtom miért morog kedves szerzőnk azért mer Dr. Watsont néger játssza. Biztosan királyi vér, és azt már tudnunk illik, hogy Boleyn Anna is néger volt. Sőt, ha így nézzük, a lánya Erzsébet is, sőt Anna nővére is, akit ugyanaz a nemsibiztos,hogyfehér VIII. Henrik boldogított, és ebből a boldogításból származhat Watson is.
S mondta, vagy szokták mondogatni az írók anno, hogy a regényeik szereplői nem négerek? Kihangsúlyozzák az olvasóiknak, hogy fehér bőrűek? Na ugye! Csak annyit szoktak a főhőseikről leírni, hogy magas szőke férfi felemás cipőt hord, vagy kékszemű, vörös hajú, jómodorú, vagy tagbaszakadt lángoló vörös viking. S ugye már azt is tudjuk, hogy Európa őslakói, mint a vikingek, is eredetileg négerek voltak, csak kifehéredtek.
Tessék most már tudomásul venni, hogy ha regényt írunk mondjuk Európában történtekről, akkor ezután minden szereplőnknek ( a múltbélieknek is, mondjuk mint Luther, vagy Spartacus, Julius Cézár vagy Voltaire, vagy Derrick) kötelesek vagyunk leírni a bőrszínét is. Tehát ezentúl Lucretia Borgia külseje így írandó le: Aranyló szőke hajú szép nő, aki erőteljesen fehér bőrű. Elvégre tudni kell, hogy egy méregkeverő (vagy inkább a szintén fehér apja, Borgia pápa) csak fehér bőrű lehet. Egy fekete ugyanis nem lehet gonosz, az a mi előjogunk.
Ne siess, ne siess! 100 év múlva az angol királyi család koromfekete lesz, csak a hintóhajtó lesz fehér.
Lehetne esetleg egy olyan filmet készíteni a reggae királyáról, amiben egy bőrfejű fehér énekes játszaná Bob Marley-t. (Na azt a filmet valószínűleg nem néznénk meg). De mondjuk Bokassa “császárt” szívesen mutatnák be egyesek fehér szereplővel (meg Pol Potot és a többi hasonszőrűt). Azt a filmet azért szívesen megnézném, ahol Lenint, néger rasztahajú színész alakítaná.
Engem inkább Joszif Visszarionovics Dzsugasvili (Sztálin) afroázsiai transznemű dragqueen megtesülése érdekelne. Természetesen a jellegzetes tömött bajusznak meg KELL maradnia, mert ez jelzi, hogy Ő Sztálin.
Lenin lenne fekete és Trockij (ténylegesen övé volt a hatalom) legyen fehér? Vagy Trockij fekete, mert Sztálinnak ő volt a fekete báránya.. (A háború kellős közepén is volt gondja Mexikóban megöletni a riválisát.)
Nem kell egy “történelmi” filmnek 100%-ig megfelelnie a történelemtudomány pillanatnyi állásának. Ezek alapvetően szórakoztató műsorok. Fekete színész alakít egy fehér szereplőt? Na és akkor mi van?
Ha rosszul játszanak a színészek, unalmas a történet, gagyik az effektek, stb. az a gáz. Persze könnyen előfordul, hogy a ultra PC szabályozás közepette a stáb már képtelen jó műsort csinálni, de lehetséges ennek az ellenkezője is.
Akkor Hitler is lehetne negro nem? Ennyi erővel
De még mennyire. Bokassa császár teljesen hasonlatos volt hozzá, illetve mégsem. Hitler vegetáriánus volt, Bokassa pedig emberhússal tömte a hasát.
Biztosan Bennem van a hiba.
Amikor meglátom a filmben,hogy pl n.gger a főnök,már vége is van. Nem nézem.
Úgy gondolom,hogy brukiwoood az én agyam átnevelésére szokott ilyen dolgokat “ALKOTNI”.
És pont annyira szeretem,mint amikor elalváskor leesik rólam a szemüvegem.
Együtt alszunk,de nem ezt akartam.
Nagyszerű! Ha így megyünk tovább Desdemona fekete lesz és a rá féltékeny fehér Othelo fojtja meg. A történelmet is át kellene írni és ha már lúd legyen kövér akkor Robin Hood és csapata is legyen fekete a Shewood-i erdő közepén, nekik jobban is menne az útonállás..
Ó, kedves Csakafidesz a “Robin Hood a tolvajok fejedelme” c. filmben már van jelentősebb néger mellékszereplő, pedig akkor még föl se térképezték Afrikát, nemhogy gyarmatosították volna, s e filmet szellemesen kifigurázó “Fuszeklik fejedelmében” dettó. Pedig ezek a filmek még a mostani téboly előtt születtek, de alkotóik már megérezték a jövő libsi szellemét, és már akkor beletették Anglia őslegendáiba a kötelező négert.
Vajon mikor fogják követelni tőlünk is, hogy mondjuk Mátyás király, vagy II. Rákóczi Ferenc, esetleg Petőfit néger játssza, mert mi csak ne legyünk rasszisták és kirekesztők.
Apropó, hamár itt tartunk, nem lesz kötelező hamarosan, hogy – mint a középkorban mondjuk Shakespeare drámáiban is – hímneműnek születettekkel játszatni el az összes női szerepet? Ha már női WC-be meg női sportban transznak hazudott söpredék hímek mehetnek be, akkor miért ne tennék kötelezővé a transznőnek nevezett szégyentelen aljasokat a nők helyére betenni “színésznőnek”?
Miért is ne? Pöcsöd van Desdemona! és gondosan megfojtja..
A Netflix. A néger is idegesítő a nem megfelelő helyen és történelmi időszakban. Annak ellenére, hogy van jópár néger szinész akit kifejezetten kedvelek. De a Netfléx túlzásba viszi a mindenhol való szerepeltetésüket. De nem ez a legnagyobb gazemberség, hanem a buzik reklámozása szinte minden filmben. Buzi a gengszter, buzi a katona, buzi és leszbkus majdnem minden tinédzser egy középiskolában de buzik az UFÓk is. A legújabb gyártású filmek nézhetetlenek. Állítólag a Netflix egyik tulajdonosa Obama.